Nieuwe (overleg) structuur Spreekbuis Wildopvang en Dierenambulances
Aanleiding
De afgelopen twee heeft de Spreekbuis in zichtbaarheid naar overheden en met name de centrale overheid terrein gewonnen. In een dusdanige vorm dat de Spreekbuis wordt gezien als de gesprekspartner vanuit de sector wildopvang en transport van wilde dieren. Vanuit de spreekbuis richten we ons als dat we al een sector zijn. Zover zijn we zeker nog niet. Wel is het zo dat we steeds meer signalen ontvangen, met name vanuit de ministeries, dat we meer voor elkaar kunnen krijgen als we georganiseerd zijn als een sector. Hiervoor zijn we aan het onderzoeken wat hiervoor de eisen zijn en wat er georganiseerd en geregeld moet worden.
Een eerst stap hierin is ruggenspraak houden met de achterban. Nu is er tweewekelijks digitaal overleg door leden van de spreekbuis en wordt waar mogelijk gecommuniceerd met de achterban via de kanalen van de betrokken organisaties. De betrokkenheid van de achterban met de leden van de spreekbuis is derhalve minimaal.
Afgelopen vrijdag is een voorstel in het spreekbuis overleg besproken en goedgekeurd om de betrokkenheid van de achterban te bevorderen.
Het voorstel is om de overlegstructuur te veranderen en aan te passen van 1 naar 3 structurele overleggen in plaats van het tweewekelijkse overleg die nu plaatsvindt:
• Strategisch overleg
• Inhoudelijk/speerpunten overleg
• Achterbanoverleg
Strategisch overleg
Dit is eigenlijk het huidige spreekbuisoverleg, echter wordt de frequentie verlaagd naar eens in de 4 weken i.p.v. eens in de 2 weken. De belangrijkste wijziging inhoudelijk zal zijn dat de inhoud van het overleg meer op hoofdlijnen zal zijn en waar meer hamerstukken worden besproken die uit de groepen van het inhoudelijke overleg worden aangeleverd.
De bezetting van het strategisch overleg is de huidige bezetting van de spreekbuis.
Inhoudelijk overleg
Nieuw twee wekelijks overleg om speerpunten/dossiers op te pakken, zodat deze ook daadwerkelijk opgepakt en uiteindelijk ook afgerond kunnen worden. Hierbij is het bedoeling dat er per speerpunt/dossier leden van de spreekbuis en medewerkers van wildopvangcentra en dierenambulances aan deelnemen. Ze moeten daar constructief aan bij kunnen dragen en daar ook tijd aan willen en kunnen besteden om een onderwerp te kunnen oppakken en kunnen verwerken tot een memo of rapport zodat het ter bespreking aangeboden wordt voor het strategisch overleg.
De huidige dossiers/speerpunten voor de spreekbuis zijn:
- Communicatie: hoe kan de communicatie vanuit de spreekbuis en binnen de sector verbeterd worden en hoe moet dit worden georganiseerd.
- Vogelgriep: wat zijn de consequenties voor de sector, waar lopen we tegenaan, wat zijn de risico’s en wat moet er verbeterd worden en zou dat dan moeten gebeuren?
- Dierenambulance: invulling van de basiscursus voor dierenambulance medewerkers, maar ook wat moet er gebeuren om de punten in het 15 punten-plan op te kunnen lossen.
- Financiering: meedenken aan oplossingen om (structurele) financiering voor de sector te organiseren.
- Handelingsperspectief: waar is behoefte aan, maar ook realistisch is qua regelgeving. Waar zijn er mogelijkheden en hoe kunnen daar overeenstemming bereiken met het ministerie en de KNMvD?
- Opleidingen en trainingen: waar ligt de cursusbehoefte en waar kunnen we die kennis halen en hoe zouden dergelijke cursussen georganiseerd/gecertificeerd moeten worden. Dit mede met het oog op de “functie” vakbekwaam medewerker. Zodoende blijft er perspectief om door te leren en worden de vaardigheden erkend.
- Wetenschap: hoe kan de samenwerking tussen de sector en de wetenschap beter benut worden?
- Politiek: hoe kunnen we de verschillende overheden benaderen en bewegen om afspraken te maken over regelingen, maar ook over financiering?
- (Invasieve) exoten: nu zijn (invasieve) exoten een probleem voor de sector als ze opgehaald worden en in de opvang komen. Wat zou er gedaan kunnen worden om het probleem wat nu bij de sector ligt op te kunnen lossen. Welke partners zijn hiervoor nodig en hoe kunnen we dat uitleggen aan de burgers.
Achterbanoverleg
Nieuw: vier wekelijks overleg voor wildopvangcentra om lopende zaken en knelpunten op te bespreken, zodat deze ook daadwerkelijk opgepakt en uiteindelijk ook afgerond kunnen worden. Ook vindt daar terugkoppeling plaats van het inhoudelijk en strategisch overleg.
Vooralsnog is alleen gekozen om dit voor de wildopvangcentra op te zetten aangezien het nog niet duidelijk hoe dit voor de dierenambulance organisaties georganiseerd kan worden. Als daar ideeën voor zijn, dan vernemen we dit graag op [email protected].
Om de groep niet te groot te laten worden is er voor gekozen om het land te verdelen in regio’s en per regio 2-3 vertegenwoordigers te laten aansluiten. Dit mogen elke keer andere personen zijn, dat is per regio zelf te besluiten. Hierbij is ook de keuze gemaakt dat vertegenwoordigers geen leden zijn van de spreekbuis (met uitzondering van de voorzitter).
Voorstel is om te verdelen in 6 regio’s (tussen haakjes het aantal wildopvangcentra per regio, waarbij vleermuisopvangcentra en zeezoogdierenopvang nog niet zijn meegenomen), namelijk:
- Noord (9), Friesland, Groningen en Drenthe
- Noord Holland (8)
- Zuid Holland (10)
- Midden (8), Utrecht en Flevoland
- Oost (10), Overijssel en Gelderland
- Zuid (8), Zeeland, Noord Brabant en Limburg
Het is een regio vrij om onderling te bepalen wie wanneer namens de regio aanschuift. Daarbij is het wel de bedoeling dat de vertegenwoordigers zelf terugkoppeling geven aan de regio.
Algemeen
De drie overlegstructuren zullen vooralsnog worden voorgezeten door de voorzitter van de spreekbuis (Peter van Tulden). Dit om de structuur neer te zetten. Omdat de drukke periode er aan komt, zal er voor worden gekozen om dit per eind oktober te starten, vergaderschema volgt nog. Daarnaast zullen alle vergaderingen via teams plaatsvinden om reizen en reistijd te voorkomen.
Oproep
Inhoudelijk overleg
Om het inhoudelijk en achterban overleg vorm te kunnen geven willen we iedereen die een bijdrage kan en wil leveren zich aan te melden via [email protected] . Geef daarbij aan voor welk onderwerp je je wilt aanmelden. Als de teams bekend zijn zal er per onderwerp, in overleg, een tweetal trekkers (i.v.m. vervanging) worden aangewezen die voor het specifieke onderwerpen overleggen, bijeenkomsten of andere activiteiten organiseert en zorgt voor de terugkoppeling naar het inhoudelijke overleg waar alle onderwerpen worden besproken.
Achterbanoverleg
Om vanuit de achterban een vertegenwoordiging te hebben willen we alle wildopvangcentra oproepen om in overleg te gaan binnen zijn/haar regio om een afvaardiging te bepalen en dit ook kenbaar te maken via [email protected].
Tot slot
Op deze manier hopen we een op een constructieve en op een zo breed mogelijke wijze onderwerpen te kunnen bespreken, maar het liefst af te kunnen ronden om de sector een stap verder te brengen. Zoals in het document is te zien dat al consequent het woord sector wordt gebruikt omdat we dit zien als een eerste stap in de vorming van een sector en een professionalisering van de spreekbuis.
Mochten er naar aanleiding van dit stuk vragen dan kan contact opgenomen worden met Peter van Tulden via [email protected] of via 06-51003632.
Namens de Spreekbuis wildopvang en dierenambulances,
Peter van Tulden